Prijava na forum:
Ime:
Lozinka:
Prijavi me trajno:
Trajanje:
Registruj nalog:
Ime:
Lozinka:
Ponovi Lozinku:
E-mail:

ConQUIZtador
Trenutno vreme je: 26. Apr 2024, 19:02:57
nazadnapred
Korisnici koji su trenutno na forumu 0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.
Idi dole
Stranice:
Počni novu temu Nova anketa Odgovor Štampaj Dodaj temu u favorite Pogledajte svoje poruke u temi
Tema: Svakodnevna istorija Srba i Srbije  (Pročitano 2230 puta)
06. Jul 2012, 14:31:16
Pocetnik

Zodijak
Pol
Poruke 6
Browser
Mozilla Firefox 13.0.1
Какве су у Београду биле кафане, које су музичке инструменте Срби користили кроз векове, српске најлепше ношње и ношње Србије, зашто је вукодлак и вампир српско митолошко биће, како су се Срби женили, удавали, разводили.  И много још тога везано са свакодневним животом у Србији.  Позивам и припаднике других народа, који живе у Србији да и они пошаљу текстове о свом свакодневном животу, о својим обичајима и веровању.  Сви смо ми велика породица којој хе Србија прелепи дом.

Прво ћу почети да објављујем о београдским кафанама.  Да се подсетимо које су биле прве кафане; где су биле и колико су трајале, односно да ли још неке и данас раде као и пре 150 година.

Кафанска историја Београда (1)

Кафане душа Београда

Још 1522.  године Турци су у једној згради на Дорћолу отворили кафану и у њој служили кафу.  У својој књизи „Старе кафане Београда“ др Видоје Голубовић каже да нема претензије да тврди како се београдска угоститељска радња звала баш кафана, и наводи да су се у нас, од самих почетака до данас, користила разна имена: караван сарај, хан, механа, мејхана, кавана, биртија, бифе, гостионица, ашчиница, крчма, бар, ресторан и, на крају, угоститељски објекат.

Према информацијама доступним у нашој литератури, а до којих је овај аутор дошао, прве кафане настају у граду Меки у XV веку.  Током XVI века отварају се кафане и у Сирији и у Каиру али не може се са сигурношћу тврдити када прве кафане почињу да раде у Турској.  Голубовић каже да је пронашао само запис да је 1554.  године радила кафана у Цариграду.

Уживање кафе са Истока је на Запад пренето у XVИ веку.  После Београда, прву кафану, 1592.  године, добија Сарајево, Лондон 1652, две године доцније Марсељ, у Бечу је отворена 1683.  године а у Лајпцигу 1694.

„Кафане, оне старе, биле су део живота чаршије, имале посебан дух, необичан, специфичан, изазован, у њима је пулсирао културни, забавни, привредни и друштвени живот, проткан политиком, па и онај, зашто не рећи – нормалан.  Кафана је била стециште адвоката и боравиште сведока.  Једноставно, место где се одвијао живот града, где су спремане и приказиване позоришне представе, одржавани концерти, састанци спортских друштава, политичких странака, еснафа, организоване забаве и сусрети, одржаване седнице Народне скупштине, уређиване новине, у њима су писане песме и учили се музички акорди, смишљане су идеје али и јела, у њима се пило и спавало“, каже Голубовић у предговору.

У прво време, у кафанама служила се само кафа „уз амбијент који је пратио културу живота источних народа, где се кафане прво и јављају.  Није зато без основа тврдња да су Турци, доласком у Београд 1521.  године у једном од простора на Дорћолу служили кафу.  На основу доступне литературе не могу се, сем претпоставки, описати тај простор, изглед, намештај (ако га је, уопште било, због начина седења тадашњег турског живља), како се пила и кувала кафа, нити остали детаљи“.

Сам назив, кафана, у Београду и Србији почиње да се користи тек после 1738.  године, када су Турци поново дошли у Београд, после власти Аустрије.  Голубовић пише да се у турским извештајима из XВИ века описују београдски караван сараји и ханови.  Ханови су имали бољи комфор и служили су за боравак гостију од више дана.

О првим кафанама у Београду, писао је, 1740.  године, путописац Кепер, који истиче да су једне кафане посећивали муслимани, а друге хришћани.  Кепер том приликом даје опис кафане „Црни орао“ на Дорћолу, која је, како вели, најбоља у граду.

Кафана „Црни орао“ била је на спрату зграде на углу данашњих улица Душанове и Краља Петра, а до ње се долазило трошним дрвеним степеницама.  Кафана није имала столове, столице ни клупе, већ миндерлуке прекривене ћилимима.  Висина кафане није дозвољавала да се у њој човек усправи.  Зидови су били ишарани зеленом, црвеном, модром и наранџастом бојом, а на улазу је било постављено неколико крчага и ибрика.

Почетком XИX века кнез Милош уводи порез за механџије и обавезу добијања дозволе за рад.  Механе су биле стециште трговаца и шпекуланата, а у Савамали и Букурешт-мали већ је 1826.  године било алкохолних пића, али и блуда.

Међу важне датуме за историју београдских кафана свакако спада 1821.  година, када Београд добија механски еснаф, 1840.  је почела да ради Кнежева пивара, 1871.  године Прво српско пиварско акционарско друштво, 1873.  Вајфертова а 1884.  године и Бајлонијева пивара.  Бајлонијева пивара је 1903.  године производила око 28. 000 литара светлог („Првенац“ и „Плзен“) и црног („Првенац“ и „Салватор“) пива.

„Београд највећи број гостионица и кафана добија крајем XИX и почетком XX века.  Град у неким статистичким проценама на педесет становника има по једну кафану или гостионицу.  На Позоришном тргу, данас Тргу Републике, у том периоду је било шеснаест кафана, а у Поенкареовој, данас Македонској улици, од 40 кућа 17 је било кафана или гостионица.  На Варош капији је било 12, на Теразијама 11, у Скадарлији седам, на Славији девет, у Дубровачкој улици, у доњем делу, 16 кафана и гостионица“, наводи Голубовић, објашњавајући да су, ма како се звале, кафане имале изузетно место у развоју друштвеног, привредног и културног живота Београда.


Фајронт пре поноћи

Описујући рад некадашњих кафана Голубовић каже да је 1860.  године Никола Христић, тадашњи градоначелник Београда, издао наредбу да се становништво у кафани може задржавати до 11 сати увече, а да после тог времена нико на улици не сме бити без фењера.  Једна од обавеза српских власти била је и обавеза власника кафана да свако вече упале фењер пред кафаном, и то у десет сати увече.  Срби су поштовали наредбу, али Турци нису.  Терали су инат.

Хроничари су забележили и покушаје борбе с проституцијом.  Кнез Милош је у своје време наредио да се „те несрећнице даве бацањем у Саву“.  Наредио је и дављење подводачица, такозваних „пеза“.  Голубовић наводи да су страдале многе Влахиње, Гркиње, Циганке, Јеврејке, Левантинке… као и то да нема трага да су се Српкиње бавиле најстаријим занатом.  Све то није спречило неред и проституцију у кафанама, чак ни на тада популарним „кромпир баловима“, па 1838.  године кнез Милош уводи порез за све посетиоце балова од 10 гроша за болничку касу и једног цванцика за пандура.

„Кафана је остала у записима и као место где се водила политика.  Између два светска рата, а и пре, у њој су забележени значајни догађаји, одлуке.  Чак су и припадници странака ишли у одређену кафану.  Демократе у „Барајево“, Словенска људска странка у „Љубљану“, министри Цветковићеве владе свраћали су у „Мадеру“.  Кафана је била место где су седели знани и незнани, славни и неславни писци, песници, уредници новина и часописа, новинари, глумци и разни уметници, сликари и вајари, спортисти, политичари… Кафана је била место где су настала и значајна књижевна дела.  Сетимо се Бранислава Нушића и хумористе Бране Цветковића, који је све своје водвиље, скечеве и шаљиве песме написао у кафани.  Кафана је била место књижевних дискусија, сукоба око књижевних праваца, путоказа и књижевности.  И не само то.  У кафанама су читане нове песме, које су тако почињале да живе и преносе се, да добијају душу.  Отуда остају за вечност записане, упамћене и никад заборављене многе песме.  Неке од њих постају шлагери, који се и данас чују и радо слушају: ‘Мансарда мали стан’, ‘Периферија’, ‘Мала улица’, ‘Три палме на отоку среће’, ‘Зашто си поспан Џо?’, ‘Шта знате ви мушкарци’ и многе друге. “

Певајући те и друге песме, у кафанама су се прославили Софка, Дивна Костић, Мијат Мијатовић, Ната Павловић, Нада Александровић, Душан Ђорђевић… Голубовић наводи да је захваљујући тој слави Софка „лепоту свог гласа (на плочи) забележила у Паризу и Берлину“.  И многи оркестри, попут „Браће Цицварића“ потекли су из кафана.

Кафана је била „прихватилиште за бескућнике, боеме, врачаре, путнике намернике, студенте, људе без стана, проститутке… Многе београдске кафане имале су своју физиономију, карактер и круг гостију.  Голубовић наводи да је Михаило Петровић Алас основао друштво за забаву и увесељавање „СУЗ“, које се окупљало у једној кафани близу Бајлонијеве пијаце.  Чланови „клуба“ нису дозвољавали проширивање круга.

Ређајући у књизи мноштво овако занимљивих детаља, јер „Кафана је постала срце и душа Београда, па како о њој не писати“ – Голубовић у својој књизи набраја 578 старих кафана и 60 хотела и 44 ханова и караван сараја.  Закључујући свој списак са периодом пред почетак Другог светског рата, он се бави и занимљивим именима београдских кафана, кафанском српском кухињом, описује кафане којих више нема, попут „Дарданела“, кафане срушене 1902.  године, која је, и поред тога, ушла у митологију престонице.

(www. srbin. info)
IP sačuvana
social share
Pogledaj profil
 
Prijava na forum:
Ime:
Lozinka:
Zelim biti prijavljen:
Trajanje:
Registruj nalog:
Ime:
Lozinka:
Ponovi Lozinku:
E-mail:
Pocetnik

Zodijak
Pol
Poruke 6
OS
Windows 7
Browser
Mozilla Firefox 13.0.1
[b]Кафанска историја Београда (2)[/b]

Кад је Мика Алас свирао боемима

Само у периоду од 1860. до Другог светског рата Београд је имао више од хиљаду кафана и механа. Оне су биле стециште боема, центар јавног живота, али и места у којима су се доносиле крупне политичке одлуке.

Београд је, не тако давно био чувен по својим кафанама, које су биле један од симбола нашег главног града. Нажалост, последњих година те кафане полако али сигурно нестају, а на њиховим местима отварају се банке, ресторани брзе хране, ексклузивни кафићи и друга обележја транзиције. Додуше и савремена младеж, попут својих предака воли да посећује „угоститељске објекте“, па су београдски кафићи, баш као и некадашње кафане пуни током већег дела дана. Али, у њима данас важе нека друга, мање романтична правила понашања, које су у складу са савременим начином живота. Оних старих, добро познатих кафана остало је свега неколико. Оне сведоче о „добрим, старим временима“ и једном другачијем Београду, кога више нема. А та београдска боемија своје почетке имала је још средином 19 века.

Да су кафане и механе од давнина обележје српске престонице сведочи чињеница да је, још кнез Милош Обреновић 1859. године посебним декретом регулисао њихов начин рада, изглед, као и правила понашања у њима. Тада су и јасно разграничени појмови „кафана“ и „механа“.

— Механе су била места на којима је могло да се добије преноћиште и храна, док се у кафанама служило само пиће. Прописом, који је 1859. донео кнез Милош предвиђено је да кафане и механе морају бити изграђене од тврдог материјала и имати улаз са чела, а не из дворишта. По том пропису било је предвиђено и да поједини локали, унутар градских зидина могу да упосле девојке, али максимум две, објашњава Видеје Голубовић, аутор књиге „Механе и кафане старог Београда“.

Овај пропис био је, за јавни живот Београда од огромног значаја. Јер, готово да није било сокака у ондашњој вароши у коме се није налазила барем једна кафана или механа. Тако је, рецимо, крајем 19 века било забележено да се, у данашој Македонској улици налазила 41 кућа и 21 кафана. Слично је било и у осталим деловима града, па је Голубовић успео да попише чак 960 кафана и механа које су, у Београду постојале у периоду од 1860. до Другог светског рата (када се томе додају и локали о којима не постоје писани трагови може се закључити да их је било и више од хиљаду).

Свака кафана старог Београда имала је свој „имиџ“. Знало се какви гости у њу долазе, какво се пиће служи, о чему се расправља. Тако је, рецимо кафана „Дарданели“, која је срушена 1901 године, а налазила се на месту данашњег Народног музеја важила за прво стециште боема, па су, када је донета одлука о њеном рушењу због тога настали и прави протести. Касније се, по боемији прочула „Позоришна касина“, смештена у близини Народног позоришта, да би се тек крајем 19. века боеми преселили у Скадарлију. Наравно, кафане и механе биле су познате и по другим, значајним догађајима.

— У кафани „Пролеће“, касније названој „Хамбург“ засијала је прва сијалица у Београду. Занимљиво је да се на том месту, у Масариковој улици данас налази зграда Електродистрибуције. Први телефон у Београду зазвонио је, такође у кафани и то у „Три листа дувана“, док је први сајам књига 1893. одржан у „Коларцу“, кафани која се налазила на данашњем Тргу Републике. У кафани је приказан и први филм, а занимљиво је да се после Првог светског рата у „Касини“ једно врме заседала и Народна скупштина, објашњава Голубовић.

Будући да је политика и тада била омиљена тема, а супарништво међу странкама велико кафане и механе делиле су се и према партијској припадности гостију. Тачно се знало које кафане важе за „радикалске“, а које за „напредњачке“, где се окупљају либерали, а где социјалисти. Власт и поједине странке умеле су да у кафане, у којима се окупља „супарнички табор“ пошаљу и своје шпијуне који су, имитирајући обичне госте прислушкивали шта им противници спремају или какво је расположење народа према власти.

Своје кафане имали су и познати инудстријалци. Тако је, у Скадарској, у близини чувене пивнице постојала кафана „Бајлони“ (када је она грађена на том су месту пронађени остатци праисторијског човека), док је кафана „Смутековац“ припадала Вајферту. Она је тако названа по Смутеку, Чеху који је једно време био њен власник, а занимљиво је да је, приликом посете Београду ту боравио и Никола Тесла.

Али, кафане су највише биле чувене по београдским боемима. Њихови незаобилазни гости били су Ђура Јакшић, Лаза Костић, Војислав Илић, Јанко Веселиновић, Лаза Лазаревић, Стеван Сремац, Бранислав Нушић, Тин Ујевић… Где су боеми ту је и оркестар, а у једном од њих свирао је и Михаило Петровић, познатији као Мика Алас, чувени математичар и научник и још чувенији боем. Сви они оставили су неизбрисив траг у српској уметности и науци, али и јавном животу главног града, па није ни чудо што се за њих везују и необичне приче.

— Ђура Јакшић волео је да пије, па је тако остао дужан власнику кафане „Код кочијаша“. Да би му вратио дуг насликао је седам радника, иначе по националности Немаца који су, преко пута кафане градили тадашњу Градску болницу. Ова слика одмах је названа „Седам Шваба“, па је ново име, по њој убрзо добила и та кафана, која се налазила у данашњој улици Џорџа Вашингтона. Имена и то често необична била су још једно обележје београдских кафана. Нека од њих су „Две луде“, „Две буле“, „Земљотрес“, „Кланица“, „Добро јутро“, „Кафана код последње наде“. Било је и кафана које су носиле светска имена, па су се звале „Њујорк“, „Америка“, „Лион“, „Немачки цар“, напомиње Видоје Голубовић, иначе добар познавалац прошлости Београда. Тако се у његовој књизи „Кафане и механе старог Београда“ налази више од осам хиљада информација о овој теми, које је он вољан и да подели и са гостима наше престонице.

Тако је живео и такав амбијент је владао у једном другачијем Београду. Назалост данас није скоро ниста сацувано од тадасњег амбијента.

(http://srbin.info/)
IP sačuvana
social share
Pogledaj profil
 
Prijava na forum:
Ime:
Lozinka:
Zelim biti prijavljen:
Trajanje:
Registruj nalog:
Ime:
Lozinka:
Ponovi Lozinku:
E-mail:
Pocetnik

Zodijak
Pol
Poruke 6
OS
Windows 7
Browser
Mozilla Firefox 13.0.1
Кафанска историја Београда (3)

КАФАНСКИ МЕРАК СТАРОГ БЕОГРАДА

Незаменљиво, незаобилазно, непроцењиво, неодољиво и никад превазиђено место за провод, славље и разбибригу, за певање и плакање, састанке и растанке, полемике и придике – увек је било и биће кафана. И њена теорија, пракса и филозофија у малом која се темељно учи. Зато је од памтивека сабирни центар и господе и хуља, педигрираних и оних који чак ни не знају шта та реч значи. Кафане, ханови, бистрои, мејхане, гостионице, ресторани – постоји још и низ других опште познатих а и локалних назива за адресе, на којима се дочекују мамурне зоре са испражњеним новчаницима.

Али, и душом пуном „као брод“ који је можда само тренутно потонуо у бури емоција која се надвила над мислима претходне, бесане ноћи. Кафане нису само други дом боема, бекрија и бадаваџија, нити спас за жедне или гладне случајне или „намерне“ пролазнике. Како једном рече наш чувени кафански бард Миле Богдановић, оне су и „сентиментално уточиште“, а данас и једна од последњих боемских оаза на све отуђенијем, мада све урбанијем асфалту. И зато се и градови и села, и варошице и месташца којих нема на географским картама, одувек памте и трају, не само по људима него и кафанама које у њима живе. Кафане јесу и станови и станари на адресама на којима су саграђене, јер оне дишу и сваког дана се рано пробуде, а заспу после свих којима пруже гостопримство.

И велики заљубљеник у историју, традицију и значај Београда, истраживач у души и у слободно време археолог аматер др Видоје Голубовић, није одолео да свој вољени град истражи и путем своје књиге представи на један нов – кафански начин. Наиме, овог лета он је у издању београдске „ЦД групе“ објавио књигу „Старе кафане Београда“ као резултат петогодишњег проучавања писаних података, правних докумената, историјских архива и старих публикација које садрже драгоцене податке о овим здањима од којих нека и данас постоје, а другима се готово изгубио сваки траг.

— Многи знани и незнани аутори писали су од вајкада о граду на ушћу двеју река. Старе кафане као део живота чаршије, имале су посебан, необичан, специфичан, изазован дух. У њима је пулсирао културни, забавни, привредни и друштвени живот Београда проткан политиком, али, зашто крити и неморалом. Кафана је била стециште адвоката, боравиште сведока, једноставно, место где се одвијао живот града, где су спремане и приказиване позоришне представе, одржавани концерти и балови, састанци спортских друштава, политичких странака, еснафа, седнице Народне скупштине, организоване су забаве. У њима су уређиване и новине, писале су се песме и учили музички акорди. Наравно, ту се и јело, пило, па и спавало – каже др Голубовић који је пре пола деценије радознало заронио у богату ризницу кафанске историје наше престонице. Он тврди да ову књигу није писао ради социолошког, психолошког, културолошког или неког другог научног аспекта, већ да би се „отргла од заборава лепота имена варошких кафана и догађаја везаних за њих, који ће обележити историју Београда“.

Књига „Старе кафане Београда“ др Видоја Голубовића најпре разоткрива историју кафана, позивајући се на писане документе по којима су прве икад подигнуте кафане саграђене у граду Меки још у 15. веку. У 16. столећу појављују се и у Каиру и Сирији, а тада је и на Западу започело са уживањем у кафи са Истока. За нас је од највећег значаја податак, да су већ 1522. године (постоји и запис из 1521. када су Турци ушли у Београд) у једној згради на Дорћолу, отворили кафану и служили кафу. Доласком Турака у Београд, познати путописци баве се караван-сарајима и хановима, тако да се појам кафане, према познатој литератури, употребљава тек после 1739. године када су Турци поново дошли у град после Аустрије. Како год било, на Дорћолу је постојала кућа где је служена кафа, али се још засигурно не може тврдити и да је то место тада називано кафаном.

Још 1740. године путописац Кепер писао је о две врсте кафана у „белом граду“ – једне које су посећивали хришћани и друге у којима су се окупљали муслимани. Он је оставио опис по њему тада најбоље кафане „Црни орао“ која се налазила на спрату зграде на углу данашњих улица Душанове и краља Петра Првог, до које се долазило трошним, шкрипавим степеништем. Њен ентеријер нису чинили столови, столице и клупе, већ миндерлуци са богато украшеним ћилимима. У тој кафани ниски плафон није дозвољавао да се гост усправи, зидови су били обојени у зелено, наранџасто, модро и црвено, а на улазу је за добродошлицу стајало неколико ибрика и крчага.

Др Голубовића истраживачки порив довео је и до списа из 1783. године скелеџије Хусеина, који је описао по њему највећу кафану у Воденој вароши на Сави која се звала „Чамџијска кафана“. Већ средином 18. столећа познати су појмови – гостионица, хан, кафана, мејхана (механа), који се сада сасвим разликују.

Устоличење Милоша Обреновића за Београд је значило и отварање нових радњи, крчми и механа, после и кафана поред друмова, тзв. друмских ханова и механа поред којих су се заустављали каравани. У њима је служено пиће, печено месо и друга јела. Њихова мрежа брзо се ширила, па је власт муњевито реаговала у виду обавезе да власник прибави специјалну дозволу од кнеза лично и да плаћа порез од 12 гроша. У механама су се састајали трговци ради калкулисања и шпекулисања, а у кафаницама у Сава-мали и Букуреш-мали већ од 20-тих година 19. века уживало се у пићу и гурманлуцима, староградским песмама, али и у блуду. Тих година је за Сава-малу издато 15 дозвола за легално држање механа, а нотиране су и „дивље“ механе. С обзиром на то да није постојала јасна дефиниција за механе, у смислу њене величине и намене, њихов број у то време се тачно не зна. У попису из 1820. године у Сава-мали било је између 50 и 60 кућа, а по некима и стотињак и само једна механа. Године 1827. већ је било 178 домова кућа, а Београд се тада дичио кафанама „Паје Кантарџије“, „Ећим Томе“, „Зисином“, а затим и „Гушанчевом кафаном“ близу Калемегдана.

Свако ко је иоле држао до себе и значио нешто у граду имао је своје место, сто и столицу у кафани. Др Голубовић наглашава да су се и значајне политичке странице исписивале на кафанским столовима. За њима су седели и бирачи и гласачи, нарочито у време између два светска рата, па је тако неписано правило било да у „Барајеву“ седе демократе, чланови „Словенске људске странке“ могли су се наћи у „Љубљани“, а „Мадеру“ су „резервисали“ министри Цветковићеве владе.

У кафанама су седели и знани и незнани, у њима се стварала наша поезија на пример Бранка Цветковића и проза Бранислава Нушића, а под њеним кровом надахнути су и вечни шлагери „Мали стан“, „Мансарда“, „Три палме на отоку среће“, „Шта знате ви мушкарци?“, „Зашто си поспан Џо?“… Кафана је била уточиште за бескућнике, боеме, студенте, путнике, врачаре, уметнике, жене сумњивог морала, а као таква најтачније лице и наличје велеграда Београда. Његовом специфичном шарму допринело је и друштво за забаву и увесељавање „СУЗ“ које је основао Михајло Петровић Алас, а састајало се у једној кафани крај Бајлонијеве пијаце. Иако је било много заинтересованих за добијање „чланске карте“, ово друштванце није желело да проширује круг „истомишљеника“ и у њега се зато тешко улазило.

— Посебан „шмек“ београдским кафанама у 19. веку давали су њихови оркестри, тзв. „музичке банде“. Ти музичари свирали су добош, зурлу, бубњеве, гочеве, хармонику, ћеманете, фрулу, тамбурице, гајде, гусле…

Њихово многобројно присуство запамћено је по старом календару 6. априла 1867. године, у време обележавања предаје кључева Београда кнезу Михаилу Обреновићу. Савременици су тада описивали град као никад веселији, јер се у њему орио „Моравац“, свирале су се и певале родољубиве и љубавне песме, рецитовали су се стихови и глумило по улицама. Певачи и оркестри у то време увек су прво „пекли“ занат у кафанама, а међу онима који су оставили траг у нашој народној музици треба подсетити на Софку и њеног мужа, виолинисту „Пају Циганина“, затим Дивну Костић, Мијата Мијатовића, Вукицу Вуку, Уроша Сеферовића… — набраја аутор књиге, напомињући да је популарност Софке и Вукице Вуке овде између два светска рата била већа, од на пример, славе репрезентативца-фудбалера Моше Марјановића. То су биле праве кафанске звезде које су код нас сијале „раме уз раме“ уз име глумице Ита Рине. Софка је са оркестром свог мужа снимила и више од 40 плоча, неке од њих и у Паризу и Берлину, а на тадашњим носачима звука „завртеле“ су се и песме оркестра браће Цицварић који су снимили плочу још у време династије Обреновић. По свом славујском гласу у београдској чаршији прославиле су се и певачице из Бугарске, али је Софка свакако била музичка перјаница Скадарлије и кафане „Код два јелена“ 20-тих година прошлог столећа. Њена песма је кажу, умела да помири и најљуће страначке противнике када би се сваке вечери из њеног грла заорило „Зулфе мори Зулфе“ или „Лепа Фата“. Мушка конкуренција Софки је био чувени Брана Цветковић. Већ је у легенду ушла прича како су га многе домаће и иностране грамофонске компаније неуспешно наговарале да се умилостиви и стане пред микрофон да би снимио плочу. Али, Брану је више од белосветске славе занимао кафански живот, па је ноћу певао а дању спавао и није имао „слободне термине“ за снимање. Наврат нанос, ипак је забележено неколико пародија својствених његовом гласу и појави, а које су се звале „Артиљерија Рустикана“, „Осетљиво срце госпође Цврце“, Митков карасевдах“, „Луче и у папуче“ и низ других музичких „бисера“.

Откривајући некадашњу кафанску филозофију нашег главног града, др Голубовић се сусрео и са тамном страном њене медаље. Он је дошао до писма Кнежевске канцеларије из 1824. године у коме се спомињу „три бећара из града овдашњег. Један је Џинџи Гаваза, један је Кафеџибаша и један код чауша везирова и међу њима трефио се и Чупко Павел који обијају кућу, улазе кроз прозор и ножевима успевају да повреде жену, бивају ухваћени један окован и сви добијају по 200 штапа по табанима“.

Одмах по формирању београдског суда 1826. године и првог извештаја написаног кнезу, наводи се хапшење неких „бећара који залудниче и пијанче по кафанама, па су једни кажњени батинама, а други су протерани из Београда“. У извештају из 1838. године спомињу се и учестали нереди на тадашњим „кромпир баловима“ одржаваним у кафанама. То су били балови за „обичну рају“ без скупих дјаконија.

Да би госте спречио да изазивају нереде, кнез Милош Обреновић увео је порез за све посетиоце балова у износу од „десет гроша за болничку касу и један цванцик за пандура“. Да се са „четворо очију“ пратио рад кафана, говори и препорука из децембра 1837. године Милоша Обреновића, тадашњем шефу београдске полиције „да посебно мотри на сплеткароше и беспослене који се повлаче у механе и ружно говоре о Правитељству и праве „шпионлуке“. Следеће године  уследила је и „Публикација“ о забрани играња карата, пијанчења и лармања у механама и кафанама, играња карата за новац, као и да се у њима не сме служити пиће пијаним гостима и држати их отворене после за то одређеног времена.

Али, љубитељи лумперајки, лаких дама и љуте капљице одувек су били „жилави“ и лако су „хватали кривину“. Упркос наредби коју је 1860. године издао тадашњи београдски градоначелник Никола Христић — да се становништво може задржати у кафани до 23 сата, а да после тог времена нико на улици не сме бити без фењера — нереда је и после одласка Турака бивало све више. Тадашња полиција послала је и протестно писмо Јеврему Обреновићу, команданту вароши београдске о механама „које су на неуредним местима и где се којекаква безакоња чине“.

Разлог што су те угоститељске установе, задавале све већу главобољу представницима реда и закона, налазио се и у чињеници да је Београд за њих био врло плодно тле. Наиме, већ 1858. године у њему је по попису била 271. кафана и механа, статистика из 1860. забележила је 307 установа овог типа, док је седам година касније пребројано у еснафу 139 кафеџија и 186 меанџија који су припадали утврђеним квартовима на Палилули, Теразијама, Врачару, Дорћолу, Сава-мали и Варош капији.

Годину 1900. Београд је дочекао са 672 трговца и механџија, што је било чак 15,8 одсто укупног броја социјалне популације града. Тринаест година касније пописано је 212 угоститељских објеката, кафана и хотела, да би 1937. у Београду са Земуном радило чак 23 хотела, 33 ресторана, 433 гостионице, 427 кафана, 197 бифеа, 412 народних кухиња, 293 здрављака (у којима се служило млеко и јогурт) и 318 крчми. Др Голубовић пронашао је и податак да је крајем 19. и почетком 20. столећа на простору данашњег Трга Републике било 16 кафана, а рекордер је свакако била Поенкарева улица (сада Македонска)  која се у то време састојала од 40 кућа, од којих је 17 било под кафанским кровом.

А ко „зна сваку кафану у граду“ и уме да „убоде добар провод“, мајстор је и да одабере локал у коме се гурмански једе. Пишући књигу „Старе кафане Београда“ др Видоје Голубовић открио је да је и у прохујалим данима, баш као и данас, понуда овдашњих кафанских менија била на светском нивоу. Тридесетих година прошлог века радо се обедовало у кафанама -ресторанима „Коларац“, „Српска круна“, „Два јелена“, „Империјал“… Ко је са мераком „мастио брке“ српским специјалитетима одлазио би у кафане-ресторане „Лесковчанин“, „Ратнички дом“ (данас у Дому војске са највећом терасом у граду), „Шишко“, „Трандафиловић“, „Млади Маварин“, у којима су их забављале ромске певачице. Љубитељи морских специјалитета и далматинских вина нису жалили пара у кафани „Два рибара“ у улици краљице Наталије, а због речних специјалитета ишло се у „Паробродску ресторацију“ на савамалском пристаништу где су залогаји „заливани“ српским винима – сремским, затим црним из Жупе, белим из Смедерева, вермутом из Сремских Карловаца. Кафанске мераклије частиле су се и белим и црним пивом, чувеном шљивовицом која се прославила међу француским војницима са Солунског фронта, а точила се и клековача и квалитетан бренди.

Да би се набројала имена свих некадашњих престоничких кафана, неопходно би било имати један обимнији именик. Јер своје госте су имали „Зора“, „Еснафлија“, „Код Арапина“, „Два побратима“, „Фишеклија“, „Седам шваба“, „Бандист“… Поред чувених кафана у Скадарлији биле су познате и „Кућа весеља“, „Бициклиста“, „Ладовина“, „Сабља димискија“, „Нова скупштина“, „Последњи грош“, „Велика Србија“. Да њиховим власницима поред многобројних гостију није фалило ни кумовског дара, показују и имена попут „Псето које лаје“, „Код лепог изгледа“, „Дај дам“, „Код Српске наде“, „Бурдељ“, „Радничка кооператива“, „Ладно купатило“, „Код Црног пса“, „Златна славина“, „Код јефтиноће“ и многе друге.

Цела ова прича не би ни имала смисла, да одувек није било вечних боема и последњих романтика којима су кафане други, али можда и најдражи дом. А за ову категорију квалификовали су се песници и сликари, вајари и филозофи, успели и неуспели писци, талентовани и успешни. Али, међу њима било је и несретних и несхваћених из свих слојева друштва који су у кафанском рају налазили једину наду, утеху и спас из живота који за њих то није. У бројној боемској војсци Београда верно су свим срцем и душом између осталих служили и Ђура Јакшић, Тин Ујевић, Чича Илија Станојевић, Бранислав Нушић, Рака Драинац, Бранко Радичевић, Тодор Манојловић Тоша, глумци Алекса Бачвански, Лазар Телечки, Сава Рајковић…

И касније, друштво за столом правили су им и краљеви и просјаци. Све до данас, а и убудуће, кафанска књига непрестано се пише и допуњава дугим списком нових имена својих поклоника. Јер кафански амбијент, драж и дим су јединствени, непоновљиви и оригинални изуми људске душе која жедна, увек треба свој бунар жеља. И пуне чаше са дубоким дном за добар цуг наискап. У здравље давног јуче, прохујалог данас и далеког сутра.

www.srbin.info
IP sačuvana
social share
Pogledaj profil
 
Prijava na forum:
Ime:
Lozinka:
Zelim biti prijavljen:
Trajanje:
Registruj nalog:
Ime:
Lozinka:
Ponovi Lozinku:
E-mail:
Svedok stvaranja istorije

Zodijak Scorpio
Pol Muškarac
Poruke 28351
Zastava
OS
Windows XP
Browser
Chrome 20.0.1132.47
mob
Nokia krntija
Хе... морам да купим ову књигу.  Smile
IP sačuvana
social share
onaj kome nije do drkanja bolje neka se bavi politikom
Pogledaj profil
 
Prijava na forum:
Ime:
Lozinka:
Zelim biti prijavljen:
Trajanje:
Registruj nalog:
Ime:
Lozinka:
Ponovi Lozinku:
E-mail:
Idi gore
Stranice:
Počni novu temu Nova anketa Odgovor Štampaj Dodaj temu u favorite Pogledajte svoje poruke u temi
Trenutno vreme je: 26. Apr 2024, 19:02:57
nazadnapred
Prebaci se na:  

Poslednji odgovor u temi napisan je pre više od 6 meseci.  

Temu ne bi trebalo "iskopavati" osim u slučaju da imate nešto važno da dodate. Ako ipak želite napisati komentar, kliknite na dugme "Odgovori" u meniju iznad ove poruke. Postoje teme kod kojih su odgovori dobrodošli bez obzira na to koliko je vremena od prošlog prošlo. Npr. teme o određenom piscu, knjizi, muzičaru, glumcu i sl. Nemojte da vas ovaj spisak ograničava, ali nemojte ni pisati na teme koje su završena priča.

web design

Forum Info: Banneri Foruma :: Burek Toolbar :: Burek Prodavnica :: Burek Quiz :: Najcesca pitanja :: Tim Foruma :: Prijava zloupotrebe

Izvori vesti: Blic :: Wikipedia :: Mondo :: Press :: Naša mreža :: Sportska Centrala :: Glas Javnosti :: Kurir :: Mikro :: B92 Sport :: RTS :: Danas

Prijatelji foruma: Triviador :: Domaci :: Morazzia :: TotalCar :: FTW.rs :: MojaPijaca :: Pojacalo :: 011info :: Burgos :: Alfaprevod

Pravne Informacije: Pravilnik Foruma :: Politika privatnosti :: Uslovi koriscenja :: O nama :: Marketing :: Kontakt :: Sitemap

All content on this website is property of "Burek.com" and, as such, they may not be used on other websites without written permission.

Copyright © 2002- "Burek.com", all rights reserved. Performance: 0.12 sec za 16 q. Powered by: SMF. © 2005, Simple Machines LLC.