Prijava na forum:
Ime:
Lozinka:
Prijavi me trajno:
Trajanje:
Registruj nalog:
Ime:
Lozinka:
Ponovi Lozinku:
E-mail:

ConQUIZtador
nazadnapred
Korisnici koji su trenutno na forumu 0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.
Glasanje
Pitanje: Za i protiv Samerhila

Glasanje završeno: 23. Maj 2004, 02:15:03

Za
80%  (4)
Protiv
20%  (1)
Ukupno glasova: 5
Idi dole
Stranice:
Počni novu temu Nova anketa Odgovor Štampaj Dodaj temu u favorite Pogledajte svoje poruke u temi
Tema: Ko je za a ko protiv Samerhila ?  (Pročitano 1909 puta)
23. Maj 2004, 02:15:03
Ucesnik diskusija

Zodijak
Pol
Poruke 147
Zanima me kome se dopada ova koncepcija skolovanja a kome ne i zbog cega? Sta vam se narocito dopada a sta ne ? Da vam je neko ranije rekao da li biste voleli da pohadjate ovu skolu ?

Koga zanima vise moze nabaviti Nilovu knjigu "Samerhil"



PREVOD TEKSTA PREUZETOG SA SAJTA http://www.summerhillschool.co.uk
Tekst preveli Ivona Fustic i Veselin Medenica


Uvod: Osnovno o Samerhilu

Samerhil je progresivnana, koedukativna skola sa internatom. Osnivac ove skole je Neill. Skola je osnovana 1921. godine i Neill za nju kaze da je slobodna sto ne znaci da nije osnovona od strane drzave. Ovu slobodu Neill opisuje kao licnu slobodu dece pod Skolskim krovom.. Samerhil je na prvom mestu skola koja pruza mogucnost deci da otkriju sebe, razumeju sopstveni identitet i otkriju sopstvena interesovanja pod okriljem samoupravljanja i u demokratskoj sredini.

Postoje dve karakteristike Skole za koje vecina ljudi smatra da su zaista neobicne. Predavanje nisu obavezna i izbor je samog ucenika da li ce i kojim predavanjima prisustvovati. Naravno predavanja i profesori su dostupni u rasporedu predvidjenim periodima. Ova neuobicajena praksa koju Samerhil sprovodi daje deci mogucnost da biraju svoj put pritom pronalazeci sopstvena interesovanja, motivaciju iidentitet.

Mnogi ljudi predpostavljaju da ni jedno dete nikada nebi prisustvovalo predavanjima a da na to nije prisiljeno. U Samerhilu se retko desava da dete ne prati ni jedno predavanje. Posle pocetnog “soka” koji sloboda pruza, deca se ubrzo “hlade” i pocinju usmeravati svoja interesovanja.

Druga neobicna karakteristika Samerhila su skolski sastanci na kojima se kreiraju ili menjaju zakoni Skole. Ovi zakoni predstavljaju pravila skole koja se izglasavaju vecinom ucesnika sastanka. Ucesnici mogu biti ucenici i osoblje skole. Jedni i drugi imaju jednako pravo glasa i vrednost glasa.

Dve navedene karakteristike Samerhila su centralne ali se u njima ne sagledava esencijalni deo prirode skole. Bespotrebnost tako reci ili opisi tipa “skola u kojoj deca rade sta kod zele” prosto ne odgovaraju stvarnosti. Ono sto se navedenim opaskama ne uzima kao predmet razmatranja je da Samerhil pedstavlja zajednucu. Vecina od sto clanova zajednice su deca te je poducavanje sastavni deo Samerhila, ali ne i najvazniji. Najvazniji deo je kreiranje i odrzavanje sredine u kojoj svi clanovi zajednice mogu da koegzistiraju u harmoniji i skladnim odnosima zadrzavajuci svoju licnu slobodu.

Atmosfera (klima) koja se u zajednici javlja je veoma dobra. Da bi citava ideja opstala ona mora biti takva. Kada god sto ljudi ziviu odradjenoj blizini i pritom im se putevi i zivoti preplicu oko pola godine da bi opstali moraju stvarati neraskidive socijalne veze i odnose. Samerhil ih uslovljava na to samom cinjenicom da svi predstavljaju jednake clanove zajednice. Svi su identicno tretirani kao clanovi skole – ucitelji, starija deca, mladja deca – sto utice na njihovu medjusobnu interakciju. Sama ta jednakost stvara svest u svakom od njih da ne mogu opstati u hijararhiji vec samo u prijateljskim odnosima i obavestenoscu.

Ono sto cini njihovu jednakost realnom a ne samo retorickom su sastanci. Svi znaju da na primer clan osoblja skole ne moze sprovesti sankciju protiv ucenika i obrnuto. Ucitelj moze predstaviti slucaj protiv ucenika ali sama odluka ne zavisi od relativnog statusa ucenika. Ovde svi imaju isti tretman i status.

“Ideja vam se moze dopasti ili ne
Ali ako imate svoju decu
Poducavali ste decu, ili ste nekada
bili dete jedna stvar je sigurna
Nikada necete posmatrati detinjstvo ili
eukaciju na isti nacin ponovo.”

Zoë Neill Readhead


Posledica jakog osecaja solidarnosti sa Samerhilom u svoj svojoj razlicitosti njegovih clanova. Oni se razlikuju: osim razlike u godinama, Samerhil predstavlja internacionalnu zajednicu. Mnogo nacija je predstavljeno: Nemacka, Francuska, Holandija, Izrael, Svajcarska, Amerika, Koreja i Tajvan. Ispod polovine Samerhilovih ucenika su iz Ujedinjenog Kraljevstva.

Naravno ni u Samerhilu uvek ne vetaju ruze. Ponekad ce se ucenik koji ima zelju za buntom i pobunom (uglavnom novopridosli) ponasati sto destruktivnije trudeci se da prekrsi sto vise pisanih i nepisanih zakona zajednice uglavnom praveci haos.

Zanimljivo je da “deca buntovnici” u uglavnom ona koja su se prebacila iz neke konvencijalne skole u Samerhil. Njihova pobuna se javlja prema autokraticnosti koja je vladala u sredini iz koje dolaze., u kojoj je bilo kakav vid pobune bio onemogucen. Oni mogu biti agresivne prirode ali se posle nekog vremena uklapaju i pocinju da uzivaju u slobodi Samerhila i u mesto destruktivno ponasanja svoju energiju pocinju da koriste mnogo konstruktivnije.

Posetioc koji je skoro odseo u skoli je zabelezio:

“Moguce je da u Samerhilu ima siledzistva, ali ja ga nisam primetio. Moguce je da se starija deca postavljaju sebe za gospodare nad mladjom ali nisam zapazio ni delic toga. Ono sto sam primetio da devetogodisnja deca iznenada skacu na ledja petnaestogodisnjaka dok ih ovi sa radoscu nose: mladja deca zabrinuta nekim iznenadnim obrtom bivaju utesena toplim zagrljajem starije dece; deca sedeci po uglovima zivo pricaju o trenutnim desavanjima bez obzira ko su mu sagovornici, da li su stariji ili mladji. Bilo bi glupo reci da svaki od njih nema svoje najdraze prijatelje, ali mislim da niko od njih nema svoje neprijatelje. ”





Dorucak traje od 8:00h do 8:45h. Ucenici moraju da ustanu i da se obuku do 8:30. U suprotnom “Beddies Officers” mogu da im izreknu kaznu. Moguce kazne su: vracanje na kraj reda za dorucak, ili kazna “prinudnim” radom.

Casovi pocinju u 9:30h. Starija deca se prijavljuju za razlicite predmete a onda prate raspored, kao i u mnogim drugim skolama (ali ovi casovi nisu obazni). Deca ispod dvanaest godina pohadjaju prvi razred (od pete do devete godine), drugi (od desete do dvanaeste). Oni imaju svoje ucitelje i ucionece sa prostorom za visestruke aktivnosti.

Njihovi ucitelji prave nedeljni raspored i organizuju aktivnosti u skladu sa interesovanjima , zeljama i potrebama ucenika.

Kada je rec o umetnosti, nauci i stranim jezicima ucenici imaju mogucnost da pohadjaju specijalizovane predmete kod odabranih ucitelja. Takodje postoji i dopunska nastava Engleskog jezika za ucenike koji ne govore ili slabo govore ovaj strani jezik.

“Zbog casova koji nisu obavezni
Ja uzivam u ucenju i nemam predrasude prema nastavnicima.
Ja sam zreo kada je rec o mom stavu prema ucenju.”

Martine – ucenica

Spektar predmeta koje Skola ucenicima nudi kao izbor je sledeci:

Prirodne nauke: matematika, fizika, hemija, biologija, engleski..
Jezici: Francuski, Nemacki, Spanski, Japanski, Kineski..
Takodje skola nudi stolarski zanat, dizajn, slikarstvo, fotografiju (koristeci svoju zamracenu sobu), drama (koristeci skolski teatar), istorija, geografija, muzika, DJing, muzicka produkcija, jahanje, informaticke tehnologije u nasoj dobro opremljenoj kompjuterizovanoj ucionici, plivanje u otvorenom bazenu, Leistonov centar za odmor i opustanje (razbibrigu).

Spektar aktivnosti koje Skola nudi:

Vestine: crtanje, sivenje, muzika
Spotovi: tenis, fudbal, kosarka, odbojka, stoni tenis (i drugi sportovi po dogovoru) uz koriscenje skolskih terena za navedene sportove i skejt park. Pisanje za skolske novine i druge drustvene igre.

Posle casova pocetnih semestara ucenici se prijavljuju za casove iz predmeta koje zele da pohadjaju u narednom semestru. Zatim se kreira raspored koji ce u najvecoj mogucoj meri odgovarati svakom uceniku pojedinacno za dati predmet.

Svakom prijavljenom uceniku se na pocetku daje prazan raspored casova u koji oni upisuju termine odrzavanja predavanja u vremenskim periodima koji njima odgovaraju. Raspored se menja svakog semestra u zavisnosti od zelja ucenika i tema koje proucavaju. Ovakav princip rasporeda ima za cilj da dozvoli ucenicima da uce ono sto zele. On vodi dobroj organizaciji vremena sa pocetkom predavanja u 9:30h i zavrsetkom u 13:10h. Kompjuterizovano zvono oznacava pocetke i krajeve casova. Svaki profesor vodi registar, ali je na detetu da odluci da li ce prisustvovati casovima iz odredjenog predmeta ili ne u zavisnosti od sopstvenih interesovanje. Skola ne salje izvestaje roditeljima osim ako ih oni ne zatraze i to samo uz saglasnost deteta.

“Uspeh nije definisan akademskim postignucem”

Anon

Specijalizovanim nastavnicima data je ogromna doza samostalnosti na njihovim katedrama po pitanju petoda poducavanja i postavljenim ciljevima, ali im asistiraju dva savetnika za plan i program koji umaju uloge kordinatora i razmatraju o ciljevima poducavanja i ucenje, metodama i vezbama. Ucenici ocekuju od ucitalja da budu sposobni da poducavaju svoj predmet do GCSE (national English exams for 16 year olds) novoa.

Prostorije za slikanje i rad sa drvetom su otvorene od 9:30 do rucka i od 16h do vecere. Citav taj period bice otvorene za neke uobicajene casove i uglavnom su otvorene za ucenike koji prave i slikaju sta god zele pod rukovodstvom ucitelja iz date oblasti.

Tokom dana ucenici mogu pohadjati casove ili ne moraju raditi nista. Postoje pravila koja ih sprecavaju da spavaju tokom dana i gledaju televiziju za vreme trajanja casova. Takodje ne mozete otici do grada pre 12:30h. Izmedju dorucka i rucka postoji medjuperiod za caj a rucak je serviran od 12:20 do 13:15.

Ponedeljkom, utorkom, sredom i cetvrtkom se odrzavaju skolski sastanci od 14h do 14:30 ili najkasnije do 15h u zavisnosti od kolicine posla koji treba obaviti. Sastanak nije obavezan ali je uglavnom dobro posecen. Vreme posle toga je slobodno i predvidjeno za gledanje televizije, ucenje rada na racunaru, pravljenje razlicitih stvari od drveta, igranje igara, citanje, igranje tenisa, plivanje (samo u toku leta).

“Rad sa mladima u mnogim skolama je prost
gubljenje vremena, energije i strpljenja
To zarobljava mladost i njeno pravo da se igra i igra
i igra, stavljajuci staracke ruke na mlada ramena”

Neil









U 16h pocinju pretavanja. Utorkom i cetvrtkom nema nikakvih aktivnosti osim casova. Casovi obuhvataju polja od sivenje do donosenja odluke da se krene u setnju i obilazak divlje prirode.

Vecera pocinje u 17:30 a zavrsava se u 18:15h. Posle toga postoji veliko broj stvari koje ucenik moze raditi. Nekada je to zurka koju organizuje citava zajednica ili pak razlicite vrste igara : recima ("The Paper Game") ili akcione ("Kick the Can" or "British Bulldog").

Uvece je uzina i to takozvani “vecernji dorucak” koji ucenici nose sa sobom (21:30) u organizaciji samih ucenika. Vreme za spavanje je od 20h a svetla se gase u 21h za najmladje. Za najstarije svetla se gase u 23:30. Izabrani "Beddies Officers", decu stavljaju u krevet i obezbedjuju da ostanu tiha ili ih vrate u krevet ako pokusaju da se iskradu po gasenju svetala. Oni se takodje brinu o tome da se ujutru svi ucenici probude.
















Istorijat Samerhila


Samerhil je osnovan 1921. u Hellerau (okolina Drezdena).Bio je deo internacionalne skole Neue Schule. Tamo je bilo mnogo predivnih ustanova i entuzijazma ali tokm meseci Nil je sve vise postajao nezadovoljan Skolom. Smatrao je da je vode idealisti koji se nisu uspeli sa duvanom, foxtrotom i bioskopima dok je on zeleo da deca zive svoje zivote. Rekao je:

“Ja sam, tek pocinjem da razumem apsolutnu slobodu kao sopstveni ideal edukacije. Smatram da su sve spoljasnje zabrane pogresne, a da je unutrasnje ogranicenje jedino ono pravo. Ako Dejvid i Meri zele da dangube, dangubljenje je stvar potrebna njihovoj naravi i licnostima u tom trenutku. Svaki trenutak zivota zdravog deteta provodi se u radu. Dete nema vremena za sedenje i lencarenje. Lencarenje je neprirodno, ali predstavlja oporavak i zato je potrebno kada postoji.”

Zajedno sa Frau Neustatter (kasnije prvom zenom) Nil seli svoju skolu u Sonntagsberg u Austriji. Pripremanje je bilo idilicno – zamak na vrhu planine, ali je lokalno Katolicko stanovnistvo bilo neprijateljski nastrojeno.

Do 1923. Nil se preselio u Lyme Rigis na jugu Engleske u kucu zvanu Samerhil gde je poceo da radi sa 5 ucenika. Skola je nastavila sa radom do 1927. kada je preseljena na danasnju lokaciju Leisen u selo Suffolk sa sobom noseci ime Samerhil.

Nil je nastavio da vodi skolu sa gospodjicom Lins kako su je zvali dok se nisu morali evakuisati zbog goruceg rata u Efestiniog (Wels). Gospodja Lins se razbolela i morala je biti pod stalnom negom sestara, a naposletku je umrla. Nil se kasnije ozenio Enom Woff koja je bila u osoblju skole koja je pomagala oko nege gospodje Lins , kuvala i bila domacica u Skoli. Posle rata vratili su se u Leiston polurazrusenom Samerhilu koji jebio koriscen u vojne svrhe i ostavljen u veoma losem stanju. Nil se drzao mesto godinama koje su dolazile i ulozio mnogo rada u restauraciju i ciscenje.

Skola je nastavila da bude kontraverzna a u novinama su je opisivali kao “Radi sta ti se hoce” skola. Bilo kako bilo Nil nije bio postovan od strane mnogih edukatora a izmedju ostalih izdvojio se Bertrand Russell i Henry Miller.

Ucenika su uzimali za neozbiljnog tokom godina dok 50tih Skola nije dozivela najveci pad. Stvari su izgledale crno posto je broj ucenika bio oko 25. Bilo kako bilo u to vreme Nilu je pomogao izdavac iz USA Harold Hart koji je zeleo da izda izbor Nilovih knjiga. Zajednickim snagama izdali su knjigu “Samerhil – radikalan pristup detinjstvu” i promovisali je na trzistu. Knjiga je u americi bila pun pogodak i ubrzo je postala broj bestseler na nacionalnom nivou. Ubrzo je izdata i u UK i mnogim drugim zemljama i stvari su pocele da idu u korist Samerhila. Broj ucenika se povecao. Mnogi su dolazili iz USA privuceni svezim pristupom Skole. Privukla je i mnogo posetioca sa raznih strana sto je ucenike zaprepastilo pa cak i uplasilo. Posle nekog vremena Nilu i zajednici dosadio je publicitet i oni su se ponovo povukli u tisinu.

Neil je u svojim poslednjim danima zivota uzimao manje ucheshce aktivnu ulogu u shkoli,ali je ostao u svim deshavanjima.1973 njegovo zdravlje se pogorshalo i primljen je u bolnicu!kasnije biva smeshten u lokalnu bolnicu gde je umro spokojno 23.9.1973. 5 dana kasnije pocheo je novi semestar u Samerhilu.

Ena Nil je nastavila da vodi Skolu do njenog penzionisanja 1985. kada je njihova cerka Zoe sadasnji glavni ucitelj preuzela.

Samerhil danas

Samerhil je konstantno radio od 1921. godine i nije se mnogo promenio os samog pocetka. Njegov uspeh da obezbedi dobre uslove i okolinu za decu i odrzi dobare musko zenske odnose stoji kao neoboriv dokaz Nilovog stava:

“ULOGA DETETA JE DA ZIVI SVOJ ZIVOT,A NE U SKLADU SA SVRHOM EDUKATORA KOJI MISLI DA SVE ZNA NAJBOLJE.”
IP sačuvana
social share
~~~HAL~~~
Pogledaj profil WWW
 
Prijava na forum:
Ime:
Lozinka:
Zelim biti prijavljen:
Trajanje:
Registruj nalog:
Ime:
Lozinka:
Ponovi Lozinku:
E-mail:
Administrator
Capo di tutti capi


Underpromise; overdeliver.

Zodijak Gemini
Pol Muškarac
Poruke Odustao od brojanja
Zastava 44°49′N - 20°29′E
mob
Apple iPhone 6s
Citao sam o tome svojevremeno u okviru nastave engleskog jezika...
U teoriji to nije lkosa skola ... svidja mi se sto postoje pravila koja se ne smeju krsiti ali sto dete ipak ima veliku slobodu izbora... U principu mislim da nije lose, ali da mi nismo tlo plodno za tako nesto...
IP sačuvana
social share
Pobednik, pre svega.

Napomena: Moje privatne poruke, icq, msn, yim, google talk i mail ne sluze za pruzanje tehnicke podrske ili odgovaranje na pitanja korisnika. Za sva pitanja postoji adekvatan deo foruma. Pronadjite ga! Takve privatne poruke cu jednostavno ignorisati!
Preporuke za clanove: Procitajte najcesce postavljana pitanja!
Pogledaj profil WWW GTalk Twitter Facebook
 
Prijava na forum:
Ime:
Lozinka:
Zelim biti prijavljen:
Trajanje:
Registruj nalog:
Ime:
Lozinka:
Ponovi Lozinku:
E-mail:
Svakodnevni prolaznik


Zodijak
Pol
Poruke 293
procitala sam knjigu Slobodna deca Samerhila, ideja za tekvo skolovanje je prilicno dobra....
IP sačuvana
social share
Ono što me ne uništi čini me jačim!! Oh, yeah! Smiley
                                                              K.P. (1988-?)
Pogledaj profil
 
Prijava na forum:
Ime:
Lozinka:
Zelim biti prijavljen:
Trajanje:
Registruj nalog:
Ime:
Lozinka:
Ponovi Lozinku:
E-mail:
Prijatelj foruma
Poznata licnost


Zodijak Virgo
Pol Muškarac
Poruke 3156
Zastava Shorewood, WI
mob
Samsung Galaxy S6
Tesko da bi kod nas zazivelo, bilo bi potrebno nekoliko mukotrpnih godina da zaista pocne da deluje kao izvorni model...
IP sačuvana
social share

Dreadnot is proud to be here, sharing madness with you Smile
Pogledaj profil
 
Prijava na forum:
Ime:
Lozinka:
Zelim biti prijavljen:
Trajanje:
Registruj nalog:
Ime:
Lozinka:
Ponovi Lozinku:
E-mail:
Prijatelj foruma
Poznata licnost

Zodijak
Pol Muškarac
Poruke 3592
Ja sam za  Smile
IP sačuvana
social share
Pogledaj profil
 
Prijava na forum:
Ime:
Lozinka:
Zelim biti prijavljen:
Trajanje:
Registruj nalog:
Ime:
Lozinka:
Ponovi Lozinku:
E-mail:
Idi gore
Stranice:
Počni novu temu Nova anketa Odgovor Štampaj Dodaj temu u favorite Pogledajte svoje poruke u temi
nazadnapred
Prebaci se na:  

Poslednji odgovor u temi napisan je pre više od 6 meseci.  

Temu ne bi trebalo "iskopavati" osim u slučaju da imate nešto važno da dodate. Ako ipak želite napisati komentar, kliknite na dugme "Odgovori" u meniju iznad ove poruke. Postoje teme kod kojih su odgovori dobrodošli bez obzira na to koliko je vremena od prošlog prošlo. Npr. teme o određenom piscu, knjizi, muzičaru, glumcu i sl. Nemojte da vas ovaj spisak ograničava, ali nemojte ni pisati na teme koje su završena priča.

web design

Forum Info: Banneri Foruma :: Burek Toolbar :: Burek Prodavnica :: Burek Quiz :: Najcesca pitanja :: Tim Foruma :: Prijava zloupotrebe

Izvori vesti: Blic :: Wikipedia :: Mondo :: Press :: Naša mreža :: Sportska Centrala :: Glas Javnosti :: Kurir :: Mikro :: B92 Sport :: RTS :: Danas

Prijatelji foruma: Triviador :: Domaci :: Morazzia :: TotalCar :: FTW.rs :: MojaPijaca :: Pojacalo :: 011info :: Burgos :: Alfaprevod

Pravne Informacije: Pravilnik Foruma :: Politika privatnosti :: Uslovi koriscenja :: O nama :: Marketing :: Kontakt :: Sitemap

All content on this website is property of "Burek.com" and, as such, they may not be used on other websites without written permission.

Copyright © 2002- "Burek.com", all rights reserved. Performance: 0.092 sec za 21 q. Powered by: SMF. © 2005, Simple Machines LLC.