IN < - Premenstrualni sindrom - pms - >LO
(1/40) > >> :: Odgovori!
Autor: Livingston :

PMS je poremaćaj koji osećaju mnoge žene u periodu od 1-2 nedelje pre menstruacije.

Simptomi mogu uključivati napetosti i nadutosti u donjem delu trbuha, napetosti grudi, bolove u leđima, akne, nervozu,depresiju, glavobolju, umor, pojačano zadržavanje tečnosti i promenu raspoloženja.  Iako nema egzaktnih statističkih podataka, pretpostavlja se da oko 70-75 % svih žena s vremena na vreme oseti neku od ovih tegoba. 30-40% žena ima tegobe tako jake da dva do 3 dana menjaju uobičajeni ritam, a 5% žena je potpuno onesposobljeno za normalni ritam života.

Nekada su PMS smatrali problemom psihološke prirode, danas se tačno zna da je to problem čisto fizičke naravi i tako mu se i pristupa.

Jedan od razloga nastanka PMS je hormonalna neravnoteža - pojačan nivo hormona estrogena i progesterona i njihov nagli pad u poslednjoj nedelji pre menstruacije. Ova neravnoteža dovodi po pojačanog zadržavanja tečnosti, što opet remeti cirkulaciju i dovodi do smanjene opskrbe polnih organa i mozga krvlju, što dovodi do smanjenog lučenja nekih hormona npr. melatonina i serotonina i drugih endorfina, što pogoduje razvoju lošeg raspoloženja i depresiji. Kod nekih žena koje pate od PMSa dokazani su i neki drugi poremećaju npr.  nestabilnim metabolizmom šećera, kod nekih je utvrđen i loša funkcija štitnjače.

Za smanjenje simptoma PMSa neki ginekolozi preporučuju uzimanje tableta protiv začeća, koje sigurno popravljaju hormonalnu ravnotežu. Ove tablete ipak mogu izazvati niz štetnih posledica po zdravlje žene i bolje je ove simptome pokušati ublažiti na neki prirodan način.

Smatra se da hrana bogata crvenim mesom i zasićenim masnoćama, kao i hrana mlečnog porekla može pogoršati ove simptome. Zato stručnjaci savetuju izbegavati ovu hranu posle perioda ovulacije, a takođe i jesti obroke bogate kompleksnim ugljenimhidratima, dakle jesti npr. špagete sa umakom bez mesa, ili sa umakom od gljiva, rižu samu ili sa povrćem, te sirovo i kuvano povrće i voće.

Poželjno je i jesti što više proizvoda od soje za koju se zna da sadrži materije  tzv. fitoestrogene koje naš  organizam prepoznaje kao estrogene, a nemaju štetan efekat estrogena jer oni to ipak nisu.
Poznata je i pomalo cinična uzrečica - ako imate PMS ili klimakterične tegobe preselite u Japan, tamo žene uopšte ne znaju te tegobe. To je i istina, verovatno uzrokovana upravo različitom ishranom ili načinom života, jer Japanke kada presele u druge krajeve postaju također sklone i PMS i Klimakteričnim tegobama.  Zapravo, kod njih je dokazana trajno niža koncentracija estrogena, pa kada i nivo hormona padne neposredno pred menstruaciju, to nije takva razlika u nivou hormona i takav hormonalni disbalans da može izazvati pojavu sindrima PMSa. Zato je vrlo poželjno u periodu posle ovulacije konzumirati soju ili neku od sojinih prerađevina. Sojino mlijeko ili tofu ili miso, u zavisnosti šta volite. Ako i niste obožavatelj sojinih proizvoda dobro bi bilo da im više posvetite pažnju jer zbog proteina koje sadrže mogu biti dobra zamena za meso, i zbog nezasićenih masnoća i zbog vitamina i minerala, a evo i zbog fitoestrogena.

Uz navedene promene u ishrani žene koje pate od ovih simptoma trebale bi uzimati i dodatne količine nezasićenih ulja, naročito GAMA LINOLENSKU KISELINU, koje izazivaju stvaranje čitavog niza spojeva nazvanih prostaglandinima, koji olakšavaju simptome PMSa i omogućavaju normalnu funkciju žlijezda. Zatim bi žene još trebale dodatno uzimati KALCIJ I MAGNEZIJUM, sam ili sa vitaminom D zbog bolje resorpcije.  Dobro je uzimati E vitamin, jer pomaže u otklanjanju napetosti i nervoze.

Za olakšanje PMS simptoma trebalo bi još dodati vitamine B kompleksa ili pojačano jesti hranu koja sadrži ove vitamine, a to bi uglavnom bile žitarice, ali svakako ili još bolje rečeno puno zrno žitarica, jer su iz belog brašna i sve vitalne materije rafiniranjem uklonjene ili dobar izvor B vitamina je pivski kvasac .

Neki preporučuju i uzimanje amino kiseline glutamina u smislu sprečavanja preterane gladi  i preteranog uzimanja hrane, a kako se uglavnom preterano uzimaju slatkiši ili masna hrana to dodatno  samo može pogoršati simptome PMSa.

Poželjno je i pojačati telesnu aktivnost, npr. šetati ili lagano trčati ili se rekreirati na neki drugi način.

Vežbanje obogaćuje krv kiseonikom i tako potpomaže apsorpciju nutrijenata i izlučivanje štetnih materija. Vežbanje isto tako potpomaže uspostavljanje hormonalne ravnoteže.

Pokušajte sa nekim od ovih savjeta, verujte osećati ćete se mnogo bolje u ove dane.

(V. Gašparević Ivanek, mr. pharm.
Zdravi i lepi
Autor: Livingston :
 Jedan od sigurnih znakova da devojcica polako postaje žena jeste i trenutak pojave prve menstruacije. Razlicite su reakcije na ovu pojavu, jer nisu sve devojke podjednako obaveštene...

   PMS je termin koji obuhvata citav niz simptoma koje zena moze da oseca najcesce desetak dana pred menstruaciju (nakon ovulacije), a neke zene ih jos uvek osecaju i prvog i drugog dana ciklusa. Kada govorimo o ovim simptomima treba imati na umu da je svaka zena "svet za sebe", pa se tako i simptomi razlicito ispoljavaju, sa obzirom na njihovu brojnost. Sto znaci da simptomi koji se javljaju kod jedne osobe, ne moraju obavezno biti primeceni i kod neke druge. Do sada je utvrdjeno preko 150 simptoma koji se mogu pripisati PMS-u, ali oni koji se najcesce javljaju su sledeci:

Psihicki:

   - ceste promene raspolozenja

   - nervoza

   - napetost

   - osetljivost

   - teskoce u koncentraciji

   - paranoja

   - depresija

Fizicki:

   - slabost

   - umor

   - glavobolja

   - vrtoglavica

   - oticanje zglobova

   - bolovi u krstima

   - bolovi u abdominalnom delu

   - osetljivost grudi

   - nadutost

   - povecan apetit, narocito potrebe za slatkisima

   - pojava akni

   - diareja i sl.

   Bolne menstruacije ne spadaju u PMS simptome, jer se javljaju kada menstruacija vec pocne, prouzrokovane su drugim uzrocima (grcenje materice, moguce anomalije materice), pa je samim tim i tretman drugaciji.

   Dok neke zene uopste ne osecaju PMS simptome, za druge su ovi simptomi veoma realni. Oni su povezani sa hormonalnim promenama (promene u nivou hormona estrogena i progesterona), koje se desavaju nakon ovulacije, odnosno pred samu menstruaciju, tako da sa pocetkom nove menstruacije i izjednacavanjem nivoa hormona, i PMS simptomi nestaju.

Kako da pomognete sebi

   Iako ovi simptomi izgledaju kao nuzno zlo, ne mora uvek biti tako. Postoji vise nacina da se ublaze, ili cak u potpunosti otklone tegobe izazvane PMS-om:

   - Strucnjaci pre svega preporucuju fizicku aktivnost koja povecava nivo estrogena (aerobik, dzoging, plivanje, voznja bicikle i sl.),

   - Ishrana je takodje veoma bitna, pa je stoga preporucljivo da se izbaci iz upotrebe ili smanji unos secera, soli, kofeina, alkohola i masnoce, ali se preporucuje uzimanje namirnica koje u sebi sadrze visok nivo vitamina B, kao i kalcijuma i magnezijuma,

   - Pozeljno je da se zena vise odmara, a mogu se primeniti i neke metode relaksacije, kao sto je meditacija ili joga,

   - Izbegavajte stres,

   - Preporucljivo je i dodatno uzimanje vitamina: vitamin B, C, D, E, a narocito vitamina B6, kao i dodatno uzimanje gvozdja, kalcijuma i magnezijuma,

   - Setajte sto vise, a narocito na svezem vazduhu jer smanjuje napetost i obogacuje organizam vitaminom D,

   - Dobro se ispavajte,

   - I pre svega verujte u sebe.

   Ako vam svi ovi saveti ipak ne pomognu, obavezno se obratite svom lekaru radi dodatnih saveta, ili eventualne terapije.

Media klub
Autor: Livingston :
MS - predmenstrualni sindrom


Premenstrualni sindrom pretstavlja specifičnih skup fizioloških i psiholoških stanja, kao i promena raspoloženja a pojavljuje se u drugoj polovini menstrualnog ciklusa posle ovulacija i završava po prestanku menstruacije.

Najčešće promene u raspoloženju su nervoza, depresija praćena plakanjem, preterana osetljivost i promene raspoloženja od tuge do besa. Simptomi PMS-a mogu po jačini da varijaju od jednog do drugog menstroalnog ciklusa.

Najčešći fizički simptomi su osećaj umora i iscrpljenosti, nadutost trbuha i grudi, pojava akni, povećan apetit poremećaji spavanja od preterane pospanosti do nesanice.

Uzroci PMS-a su još uvek nepoznati delom zbog velikog i različitog broja simptoma i problema u postavljanju sigurne dijagnoze. Ni jedna od dosadašnjih teoija o uzrocima PMS-a nije naučno dokazana pa usled toga još ne postoji specifičan način njenog lečenja.

Među preovlađujućim teorijama su one koje smatraju da se simptomi PMS-a javljaju tako što hemijske promene posle ovulacije deluje na polne hormone, neurotransmitere i opoidne peptide. Smatra se da posle ovulacije dolazi do smanjenog stvaranja ženskih polnih hormona i da usled toga nastaju simptomi PMS-a ali ova teorija koja datira još od 1930-te još nije potvrđena.

Prema drugim teorijama promene u nivou polnih hormona posle ovulacije utiču na hemijska jedinjenja u mozgu usled čijih promena dolazi do promena raspoloženja. Eksperimentalno je dokazano da serotinin i triptofan koji funkcionišu kao neurotransmiteri u mozgu izazivaju simptome PMS-a i imaju veliki uticaj na raspoloženje i emocije.

Opoidni peptidi imaju neke osobine opijata i pretstavljaju hemijska jedinjenja koja u mozgu utiču na raspoloženje. Koncentracija ovih jedinjenja u tkivu mozga je direktno povezana sa intenzitetom stvaranja polnih hormona u jajnicima. Zbog genetskih razlika neke žene su osetljivije na hemijske promene u mozgu i imaju mnogo izraženije simptome PMS-a od drugih žena.

Smatra se da oko 80% žena oseća neke nelagodnosti koje predstavljaju simptome PMS-a a na sreću manji broj žena oko 10% ima izražene simptome koje ih remete u poslu i kvare odnose sa ljudima, utiču na životni stil.

Za utvrđivanje da li se radi o PMS-u najdelotvorniji je kalendar o datumima menstroacija i period po prestanku menstroacije kada žena nema nikakvih simptoma, ako se simptomi ne povlače ni u tom periodu onda je zaključak da se radi o PMS simptomima netačan ili pored PMS-a u pozadini postoji još neko oboljenje ili stanje.

Drugi nači da se tačnije utvrdi da li se radi o PMS simptomima je da se ženi prepišu lekovi koji zaustavljaju sve funkcije jajnika, u tom slučaju bi ovi lekovi doveli do nestanka svih simptoma.

Olakšanje simptoma je moguće kroz fizičke vežbe, promene u načinu ishrane i podršku porodice. Potrebno je izbegavati so, smanjiti unos kofeina, smanjen unos masnoća životinjskog porekla, unošenje mlečnih proizvoda sa smanjenom količinom masnoća. Žena bi trebalo da unosi više ugljenih hidrata, od minerala magnezijum i cink a od vitamina A, E i B6 vitamin.

Što se lekova tiče obično se koriste simptomatski lekovi kao što su diuretici, analgetici, oralna sredstva za kontracepciju, antidepresivi. Fizičke vežbe oslobađaju od nervne napetosti i anksioznosti pored toga što dobro deluju na opšte zdravlje.

Dobro je prepoznati kada se radi o simptomima PMS-a jer se izvesnim promenama u načinu života mogu uspešno kontrolisati bez lekova.

Topvita
   
   
Autor: B@mbin@ :
Psihicki:

   - ceste promene raspolozenja

   - nervoza

   - napetost

   - osetljivost

   - teskoce u koncentraciji

   - paranoja

   - depresija

 8-[ 8-[
Autor: mirjanammm :
Psihicki:

- ceste promene raspolozenja
- nervoza
- napetost
- osetljivost
- teskoce u koncentraciji
- paranoja
- depresija

Fizicki:

- slabost
- umor
- glavobolja
- vrtoglavica
- oticanje zglobova
- bolovi u krstima
- bolovi u abdominalnom delu
- osetljivost grudi
- nadutost
- povecan apetit, narocito potrebe za slatkisima
- pojava akni


evo sve me ovo snaslo ...


> Odgovori
^ Povratak na viši nivo
>> Sledeća strana
> Verzija za PC
counter